נפיחה פילוסופית מעמיקה

אזהרה: אם את/ה מנחה בביגור, הפוסט הזה עלול להעליב אותך. מאוד. אם את/ה חושש/ת להעלב, אל תקרא/י.
הצהרה: בעקבות האזהרה לעיל, אם בחרת לקרוא ובכל זאת נעלבת, את/ה טיפש/ה ומכוער/ת (אבל לפחות עכשיו, אחרי שאמרתי את זה, יש לך סיבה להעלב).

ההרשמה לביגור נפתחה. רפרפתי בקצרה על הטיזרים על מנת לבחור משחקים. הסינון הראשוני שלי הוא לפי סוגות ותגיות. זה לא שאני רוצה סוגות או תגיות מסויימות. להפך, אני פוסל משחקים לפי סוגות ותגיות.

אז, אילו סוגות ותגיות אני פוסל ולמה?

תגיות: "אינטראקציה חברתית" ו"דורש אלתור"

ישנם כמה משחקים שמתוייגים כ"אינטראקציה חברתית". כל שאר המשחקים בכנס אינם מתוייגים כך משום שאין בהם אינטראקציה חברתית. הם משחקים שבהם המנחה תולה מראש שלט שמכוון כל אחד מהשחקנים לפינה שלו, שם השחקן יושב לבד, בלי ליצור אינטראקציה חברתית, לאורך כל המשחק.

בנוסף, ישנן פעילויות בכנס שמתוייגות כ"דורש אלתור". אני איני דורש מהשחקנים שלי אלתור. במקרה הצורך, אני אפילו מכין להם חוברת שמכילה את הטקסט שלהם לסשן של 4 שעות. אם התרשלתי ולא הכנתי את החוברת המדוברת, יכול להיות שהם יהיו עציצים. אשמתי – לא דרשתי אלתור.

התגיות "אינטראקציה חברתית" ו"דורש אלתור" אומרות לי רק דבר אחד: המנחה מנסה להרחיק עציצים. זה לא אומר לי כלום על המשחק.

תגיות: "דרוש ידע מוקדם"

מנחה יקר, אתה יורה לעצמך ברגל. עם תותח. השחקנים שלך לא יודעים כלום, והם לא ידעו כלום. גם אם המשחק שלך יתמלא בשחקנים שיודעים כל מה שצריך, אחד מהם יתקע ביום הכנס בנסיון להסביר למאבטח של תחנת הרכבת במודיעין למה יש לו חרב ולא יגיע. בתחילת הסשן יחסר לך שחקן וידחפו לך אחד שחושב שהמשחק שלך נשמע מגניב, למרות שהוא לא קרא את הספר או אפילו ראה את הסרט.

השחקן האחד הזה (בין אם הוא נרשם מראש או נדחף ברגע האחרון) יחרבן לך את המשחק. אני לא רוצה לשחק במשחק המחורבן שלך.

תגיות: "מתאים למנוסים בלבד"

קודם כל, מנוסים במה? אם אני משחק מו"ד כבר 17 שנים, האם המשחק הזה מתאים לי? אני ארשה לעצמי לנחש שזו לא הייתה הכוונה. הכוונה הייתה לשחקנים מנוסים וטובים שיכולים להחזיק משחק ולגרום לו לעבוד. בעצם, התגית הזאת בכלל לא אומרת שהמשחק מתאים לשחקנים מנוסים בלבד. התגית אומרת שרק שחקנים מנוסים יתאימו למשחק. במילים אחרות, זה לא ששחקן לא מנוסה לא יהנה מהמשחק כי המשחק לא מתאים לו, אלא שהמנחה חושש שהמשחק תלוי בכך שהשחקנים יהיו מנוסים.

הייתי מחליף את התגית הזאת בתגית "מנחה שלא בטוח בעצמו". אם אתה לא יכול להתמודד עם שחקנים "לא מנוסים", תנחה לחברים שלך בבית. בכנס יהיו אצלך שחקנים לא מנוסים.

סוגה: "פילוסופי", "פסיכולוגי", תגיות: "משחק: מעמיק"

זה לא אומר לי כלום על המשחק. אני לא מבין מה הסוגות הללו אומרות. גם זה שהמשחק "מעמיק" לא אומר לי כלום.

לעומת זאת, זה כן אומר לי דברים על המנחה. מנחה יקר, אתה פלצן. אתה פלצן כל כך מוצלח שהצלחת להעביר בקצרה ובתמציתיות, דרך האינטרנט, את ריח הנפיחות שלך.

24 תגובות בנושא “נפיחה פילוסופית מעמיקה

  1. ומה אם אני שחקנית שאוהבת משחקים עם כמויות אפיות של הו! וניתוחים פילוסופיים?
    "סוגה:פילוסופי" זה תיאור מאוד לעניין. הוא אומר לי שבמשחק ידונו בשאלות פילוסופיות, ושזה חלק עיקרי ממה שהדמויות\שחקנים יעשו. זה המון מידע, ומידע שחשוב להעביר- גם בתור מנחה וגם בתור שחקנית שמחפשת משחק.
    אם אתה לא אוהב את זה זו זכותך המלאה, אבל זה לא סיבה\תירוץ להשתמש בהומור ירוד.
    גם תגית כמו 'מגניב ברמות אפיות' או מה שזה לא היה לא אומרת לי כלום לגבי מה יקרה במשחק. כל מה שזה אמור להגיד, וכל מה שזה בתלס אומר זה שמשחק מנסה להיות מגניב. יופי. אז תגית 'פילוסופי' אומרת שמשחק מנסה להיות פילוסופי. וזה כבר עניין של טעם אישי.

    יעל, הנחלצת להגנת פילוסופים בשקל תשעים.

  2. מה שיעל אמרה, אבל עם טוויסט קטן.
    אני שונאת בדיוק את אותם המשחקים עם כמויות אדירות של הו! ודיונים פילוסופיים עמוקים. שיחקתי באחד או שניים כאלה. הם עושים לי ההפך מכיף. יש אנשים שנהנים מזה, זכותם. אני לא.
    אז גם אני פוסלת מראש משחקים עם התגיות האלה- אבל חשוב שהתגיות יהיו שם, כדי שאדע להתרחק מהם.

  3. לתגיות צריכה להיות משמעות, ונראה לי שזה מה שמפריע לגיל.

    יעל: רוב האנשים שתייגו את המשחק שלהם כ"פילוסופי" לא יספקו לך את המשחק שאת רוצה, וקריאה של הטיזר עצמו כנראה תגלה לך את זה. סביר להניח שהם גם לא בדיוק יודעים מה זה משחק פילוסופי או איך מעבירים אותו בכנס (וזו נקודה מאד חשובה). אני יכול גם לומר את זה עוד יותר בקלות על "פסיכולוגי".

    איילת: טוב, את צודקת – התגית הזו היא, כמו שגיל אמר, סימן טוב לפלצנות שממנה אפשר להתרחק.

  4. כל מה שאני אומרת זה שהתגית מראה על הכוונות של מי ששם אותה. זה לא הופך את המשחק לרע או לטוב, ואפילו לא בהכרח אומר שיהיה במשחק את מה שהמנחה התכוון שיהיה בו- אבל כמו כל תגית אחרת, היא נחוצה בשביל להבין מה המנחה מתכנן, ואם אני כשחקנית מחפשת משהו כזה או לא.

  5. לא יודע לגבי גיל, אישית אני סולד מכך שכבר שנים מרבית ביגור הוא משחקים מהסוגים האלו – פילוסופיים, מורכבים, מתקדמים, חדשניים, פלצנים, או כל דבר שכזה – ובכך מביא למצב שרוב השחקנים הפעילים בארץ פשוט לא מתעניינים בו.
    http://forums.pundak.co.il/viewtopic.php?f=3&t=28402

    אישית, כמעט ואין לי משחקים ללכת אליהם. אני בסך הכל רוצה קצת פאן, אבל בביגור פאן נמצא במקום שני אחרי חדשנות. לפחות פאן זאת כבר לא מילה גסה, כמו שהיה פעם.

  6. "דרוש ידע מוקדם" זו צרה גם מהסיבה ההפוכה.

    בעולם של "ידע מוקדם" (נניח משהו כמו סטאר טרק, מלחמת הכוכבים, וכו'), משחק כזה בעיני יסוב סביב הקאנון. במקרה הגרוע, סביב הקאנון המורחב. ויכוחים ודיונים ובדיחות וחידות פנימיות שמי שכמוני שאינו מצוי ברזי הסדרה/סרטים יתקשה להשתתף בהם. וגם אם אני מצוי במידה כזו או אחרת ברזי הסרט/ספר/סדרה (שיר של אש וקרח, למשל) גם אז אני לא ארצה לנהל דיון על הקאנון אלא לשחק בעולם.

    דא עקא, שדיונים שכאלה יצופו ויעלו. הנסיון של מנחה לשים את כולם "על אותו הדף" שם במקרים רבים את הדף עצמו במרכז המשחק, ולא את הדמויות.

  7. ערן, ראית את רשימת הקדימונים לביגור? אני לא חושב שאי פעם זו הייתה בעיה משמעותית. כן, הייתה כמות גבוהה של משחקים כאלה, אבל הם מעולם לא התקרבו להיות הרוב.
    מה שכן, המסנן האוטומטי שלי הוא אם יש יותר משתי סוגות, וגם שתי סוגות זה חשוד.

  8. בכנס הזה היה משחק שסימן את הסוגה "הומור" מחד ואת התגית "משחק מעמיק" מאידך. למיטב ידיעתי, הוא לא היה משחק מעמיק בשום צורה.

    לגבי קדימונים בכלל, חבל שקדימונים הם teaser ולא preview, כלומר נועדים למשוך שחקנים מתאימים יותר מאשר לתת מידע לשחקן. בלי לזלזל בחשיבות של למשוך שחקנים מתאימים למשחק, כמובן.

    לא יודע איך לשנות את זה. יש למישהו רעיונות מעניינים?

  9. לסנן/לערוך קדימונים.

    וגם לא לאפשר לילדים בני 13 להנחות משחקים עם הגבלת גיל 14+

  10. הרעיון המקורי של קדימון בשורה היה לתת preview מתומצת. אבל אז זה לא נאכף, כך שזה לא קרה בסוף.

  11. השאלה היא האם רוב המנחים בכלל יכולים לכתוב קדימון כמו שצריך? רובם, אם לשפוט מהקדימונים ומשיחות, לא ידעו לענות על השאלה העקרונית "על מה המשחק שלך?".

  12. דימה, פסלתי מראש את "לסנן / לערוך קדימונים" כי זה לא יעבור בחיים.

    חגי, קדימון בשורה הוא מבט-מקדים על הקדימון, לא על המשחק. זה נועד כדי לעזור לשחקנים לרוץ מהר על הרבה קדימונים, ולקרוא מראש רק את מה שמעניין אותם.

  13. הצוות שלנו באייקון 2005 (אני, שחר ועמית ורטהימר) הוא זה שהמציא את הקדימון בשורה. המטרה שלנו הייתה, אכן, שיהיה אפשר לעבור מהר על כל סבב, אבל רצינו שיעברו מהר על משחקים – לא על קדימונים. בכל הזדמנות שהייתה לי לערוך קדימונים ניסיתי לוודא שהם אומרים על מה המשחק (ואפילו יצא לי לחטוף לא מעט אש על זה).

  14. "ניסיתי" זה נחמד. כולם מנסים. אבל כמו שאמרתי כאן – זה לא יעבור בחיים במידה נרחבת מספיק.

  15. תגידו לי אתם קוראים את מה שאתם כותבים? "על מה המשחק שלי" זאת אחת השאלות הקשות ביותר שאפשר לשאול מנחה. מנחה לא צריך לדעת על מה המשחק שלו כדי שיהיה לו משחק טוב והוא יידע להריץ אותו. הוא צריך משחק טוב ולדעת להריץ אותו.

  16. אני לא רואה שום סיבה שמנחה יכתוב את הקדימון למשחק שלו, חוץ מרחמים על צוות משחקים (שזאת סיבה לגיטימית למדי). אני אישית לא יודע לכתוב קדימונים בשיט, ואני ממש לא חושב שאני היחיד.

  17. אה… שום סיבה בכלל… חוץ מזה שהקדימון הוא חלק מהמשחק? (במצב שבו שחקן נרשם ישירות למשחק ולא לאוסף/לקט/רצועה/גדיד)

    אפילו הסברתי את זה באריכות טרחנית באיזה פוסט פה פעם.

  18. איתמר – זה עבד בביגור 5.

    אני, חגי, שחר ועמית, עם עזרה מעוד כמה חבר'ה שאני כרגע לא זוכר מי הם, לא רק ערכנו כל קדימון שהתקבל, אלא גם ניהלנו שיחה עם כל אחד ואחד מהמנחים, והצלחנו להבין ממנו על מה פחות או יותר המשחק שלו, או לפחות מה קורה בו, או לפחות מה המנחה הכין לקראתו, והצלחנו להכריח את רוב המנחים להכין משהו לקראת המשחק שלהם, ולעשות את זה לא בחמש דקות לפני הסבב.

    אבל כמובן, זה לעולם לא יעבוד.

  19. קודם כל, אני רוצה מאוד לחזק את מה שדימה אומר: זה אפשרי. צריך להחליט אם זה טוב, ואם זה חשוב.

    ומיכאל: דיברתי על זה לקראת ביגור שבע, עם כל מיני אנשים, כולל אותך, וקראתי לפחות כמה מהעצים בפורומים הכחולים שעסקו בנושא. כמו שאמרתי אז אני עדיין טוען שבעוד שיש מנחים (ואתה ביניהם) שמקדישים זמן משמעותי לקדימון שלהם וחשוב להם מאוד מה קורה בו, יש כמות גדולה של מנחים (רוב, לדעתי) שמקדישים לו מעט מאוד זמן ותשומת לב.

    מלבד זה, משתי הקבוצות רבים וטובים המנחים שלא עושים בקדימון שימוש נכון; מלבד זה, אנחנו מאוד מתקשים להסביר לקהל המנחים שלנו מה אנחנו רוצים להשיג בתגיות; מלבד זה, גם אם הם עושים בקדימון שימוש מושכל, לא בטוח שהאינטרסים שלהם עולים בקנה אחד עם אלה של קהל השחקנים וצוות המשחקים.

    אני חושב שעדיפה לכולנו אפשרות של עריכת קדימונים מסיבית מצד הצוות או כתיבת הקדימונים על ידי הצוות מלכתחילה (אם מחליטים שזה שווה את ההשקעה, כמובן). כן, זה יכול לבוא על חשבון חופש אומנותי. עם זאת, אין מניעה לשתף פעולה עם אותם מנחים שחשוב להם מאוד מה שקורה בקדימון, ולתת להם לבטא זאת.

    אני מבטיח לכתוב פוסט שיסביר את מה שעומד מאחורי תצורת התגיות הנוכחית, ואת דעותיי בנושא.

  20. גם הכיתה, וזה שיש בה עוד משחק שרץ, זה חלק מהמשחק. מנחה בביגור מנחה משחק בביגור. לא בריק. זה אומר, שבאותה מידה שהקדימון הוא חלק מהמשחק, גם אתר הכנס. ובאותה מידה, צוות ביגור מריץ חלק מהמשחק. יש חלוקת אחריות מסויימת, ואני (ואנשים נוספים פה) טוענים שיהיה טוב אם היא תשתנה כך שלצוות תהיה יותר אחריות לגבי הקדימונים.

  21. ערן ויותם: מה שאתם מציעים (על צוות משחקים שיכתוב את הקדימון) מפריע לי מכמה סיבות.
    1) כמו שיותם ציין, זו המון עבודה.
    2) כדי לכתוב קדימון ברמה איכשהו סבירה, צריך לדעת על מה המשחק. כשמדובר במשחק שלך מספיק לדעת דברים ברמה של "אני רוצה רובוטים וגורילות" ואז כשאתה ניגש לכתיבת הקדימון אתה מאלתר ומכניס דברים שנראים לך מתאימים. למישהו אחר אין את החופש לאלתר את המשחק שלך.
    3) לכל מנחה הסגנון שלו. אם אדם אחד יכתוב את הקדימונים, יהיו לך שלושה סוגי קדימונים ולא מאה. אם אני לא אוהב את הצורה בה הכותב הספציפי הזה כותב אני לא אמצא משחק מעניין בביגור.
    4) קדימון הוא אחד המדדים שלי למנחה בכנס. מנחה שיודע מה הוא רוצה מהמשחק שלו יוציא תחת ידיו קדימון שיהיה לפחות בינוני. זה לא שאין מנחים שיודעים לכתוב קדימונים נהדרים למשחקים מעפנים, אבל זה פרמטר שחבל לי לאבד לטובת הסדר הטוב.

    אז נכון, יש מנחים שלא יודעים לכתוב קדימון. הם יכולים לבקש עזרה מצוות משחקים, צוות משחקים יכול (וצריך) להציע להם עזרה (או לפחות עריכה לשונית), אבל הקדימון, לדעתי, צריך להיות תחת אחריות המנחה.

  22. דימה, חוץ מזה שזה באמת המון עבודה, אני מאמין שנסיון כזה יתקבל בהתנגדות מצד מנחים ותיקים שלא רוצים שצוות משחקים יחרטט להם במוח עם שאלות מציקות.
    יחס הקהילה והמנחים לנסיון כזה הוא הסיבה שאני מאמין שכיום הוא לא יעבור. אם הוא יעבור, אז הוא יעבוד.

    לגבי כתיבת קדימון על ידי הצוות – עמית סיכם את זה יפה.

  23. אני מאמין שלעבור ולערוך קדימונים יהיה רעיון טוב. לגבי המנחים הוותיקים – בהנחה וצוות משחקים לא ינחת מהירח, הוא כבר ידע מי הם ואיך להתמודד איתם..

    לגבי שיטת הבחירה שלי של משחקים – אחרי הביגור הזה הגעתי למסקנה החד משמעית שהשיטה
    הטובה ביותר היא "מושקין, יש לי זמן ! תמצא לי משחק בבקשה" – אם לא אמרתי עדיין, אז תודה איתמר.

סגור לתגובות.