אל תכתבו את המשחק לפני המשחק

משחק תפקידים הוא בילוי חברתי. זה משהו שעושים ביחד עם אנשים אחרים. כשמתכוננים למשחק, כדאי להזהר לא לכתוב אותו מראש לבד.

די ברור איך מנחה עלולה לכתוב מראש את המשחק: לכתוב מראש עלילה שאי אפשר לסטות ממנה, לכתוב טקסט ולהקריא אותו מדף בזמן המשחק, להחליט מה הדמויות צריכות לעשות. אצל שחקנים זה בעיקר מגיע ברמת הדמות (כי זה הכלי המשחקי העיקרי שלהם): דמות שלא מסתדרת עם דמויות אחרות, לא הולכת עם העלילה או מפריעה לשחקנים אחרים.

הדרך הכי קלה עבור שחקנים לא לכתוב את המשחק לפני המשחק היא לכתוב דמויות ביחד. אגב, כתיבת דמויות משותפת (וכתיבת עולם משותפת) זה סוג של משחק תפקידים ויש שיטות שתומכות בזה, לדוגמה Fate. כשכותבים דמויות ביחד, אפשר לוודא שהדמויות מתאימות לעולם שרוצים לשחק בו ולעלילה הכללית. זה גם יוצר דמויות שמסתדרות אחת עם השנייה – או לכל הפחות מעלה בעיות לפני השטח מאוד מהר.

באופן כללי אני ממליץ לכתוב דמויות באופן כללי בלבד, ולראות מה מתאים תוך כדי המשחק. את המכניקה של הדמות אפשר לשנות אחרי מפגש-שניים די בקלות בשביל שתתאים לדמות שנוצרה במהלך המשחק. מה שבאמת צריך זה רעיון כללי לדמות, שניים-שלושה דברים שהיא טובה בהם (וכנראה מכניקה לגבות את זה, כתלות בשיטה), ו- quirk אחד או שניים – מספיק בשביל שלא יהיה צריך לשאול אותך אם זה היה באין-פליי או באוף-פליי.

אצל מנחות מצד שני, מצפים לעשות עבודת הכנה לפני המשחק. לכאורה, המשחק צריך להיות "כתוב". אז או שאני מדבר שטויות, או שמה שצריך לכתוב הוא לא המשחק. אם זה משהו שכותבים לבד בבית, זה נקרא סיפור או תסריט, אבל משחק תפקידים זה בטוח לא. וזאת הבחנה חשובה, שלא כותבים את המשחק מראש – כי זה אומר שהמשחק נוצר במפגש עצמו. ואז כל מה שהמנחה כותבת מראש זה רק חומר עזר לאלתור לכל היותר.

התפיסה של "חומר עזר לאלתור" מאוד שימושית כשמתכוננים למשחק (גם עבור שחקנים). לדוגמה, אם משחקים בsetting אסיאתי ואתם לא טובים בהנפצת שמות אסיתיים, אפשר להכין מראש רשימת שמות. כשכותבים נאפסים אפשר לרשום את המינימום שצריך בשביל לשחק אותם במהלך המשחק, לא להחליט מראש מה הם יעשו. אפשר לכתוב מקומות ואיך הם נראים, אבל לא מה הולך לקרות בהם. באופן כללי, לכתוב כמה שפחות ולכל דבר שכותבים תהיה מטרה ברורה: איך זה הולך לעזור לאלתר במהלך המשחק.

2 תגובות בנושא “אל תכתבו את המשחק לפני המשחק

  1. פינגבאק: פרשת וירא - סדום האלתור | משחק בתיאוריה

  2. פינגבאק: איך אני כותב משחק | משחק בתיאוריה

סגור לתגובות.