הקלטה וסיכום פאנל: ארגז הכובעים של המנחה

במהלך פסטיבל אייקון 2015 קיימנו את הפאנל "ארגז הכובעים של המנחה". בפאנל השתתפו יותם בן משה, גיל רן, ואני (חגי אלקיים). הצבנו לעצמנו שתי מטרות עיקריות בפאנל:

  1. להפריד בין תפקידי המנחה השונים, ולהמחיש כיצד היכרות עם התפקידים הללו וההבדלים ביניהם יכולה לשפר את כישורי ההנחיה של כולנו.
  2. להדגים איך גם דיון שהתחיל כדיון תיאורטי לחלוטין, וכלל הרבה מאד ויכוחים טרמינולוגיים שנראים חסרי שימוש לחלוטין, מסוגל לייצר כלי הנחיה פרקטיים עבור כל מנחה, מהמתחילים עד המנוסים ביותר.

אתם יכולים להאזין להקלטה של הפאנל כאן (או ללחוץ לחיצה ימנית ולשמור כאן):

ובנוסף, צירפתי כאן סיכום (טלגרפי למדי) של הדיון. תהנו!


מהי תיאוריית המרחבים? אפשר לקרוא את החלק הראשון כאן, ואת החלק השני כאן.

Spaces

ההפרדה בין שה״ם למנחה:

    • שה״ם (Dungeon Master) הוא המחזיק בתחומי השליטה על הנאפסים והעולם.
    • מנחה הוא בעל הסמכות הגבוהה ביותר על המתרחש סביב שולחן המשחק – במרחב המשחקי. הוא זה שלוקח אחריות על כיוון ההתקדמות של המשחק.
    • Game Master משמש פרקטית כשם נרדף לשה״ם בעקבות שחיקת המושג והרגל תרבותי – למרות שהיינו יכולים לחשוב שהוא מתאר היטב את תפקיד המנחה.
    • Master of Ceremonies הוא הדבר הכי קרוב שיש באנגלית למנחה, היות שהוא מדגיש את ההתעסקות במרחב המשחקי – הטקס שהוא המשחק.
    • המשחק תמיד יתקדם לאנשהו, ותמיד זה יהיה בהשפעת פעולות המשתתפים. לכן פרקטית תמיד יש מנחה. גם אם אותך מעניין להיות שה״ם חסר אינטרסים, לך יש הכוח הגדול ביותר להשפיע על המשחק, ויצפו ממך להיות המנחה. מישהו צריך לקחת אחריות – שים לב להשלכות של התנערות ממנה.
    • היות שלשה״ם ישנם בד״כ הכלים הרבים ביותר להשפיע על המשחק, באופן מסורתי הוא גם המנחה. באופן כללי אפשר להסתכל על כל התפקידים הנזכרים כאן כדגשים שונים שכולם נכנסים תחת אותו תפקיד. לחלופין, ישנם משחקים שבהם אכן יש הפרדה בין התפקידים. מעתה ואילך נקרא לכל המונחים הללו תפקידי הנחיה.
      • מנחה יכול לבחור לעצמו אילו מהתפקידים הוא מעוניין למלא.
      • מנחה יכול להאציל סמכויות. למעשה, מדובר בטכניקת הנחיה: כאשר נותנים למשתתף אחריות על חלק במשחק, אכפת לו ממנו, ואחר כך אפשר להשתמש בכך כדי להשקיע את השחקנים במשחק.
      • מנחה יכול לשים לב אילו מהתפקידים הוא לא נוהג למלא ולנסות לאמץ טכניקות שהוא לא מורגל להשתמש בהן. דוגמאות להלן.

תפקידי הנחיה במרחב המדומיין:

    • השה״ם, כאמור.
    • הבמאי (Director) הוא המחזיק בתחומי השליטה על הקצב והסצנות.
      • לארפים נורדיים מציעים טכניקות הנחיה שמאפיינות במאי: להורות על חיתוכי סצנות, להורות לשחקנים לעבור למונולוג פנימי

תפקידי הנחיה במרחב המשחקי:

    • המנחה, כאמור.
    • Referee (בורר/שופט) הוא זה שאחראי על השיטה, ועל הכרעות הקשורות אליה.
      • בהחלט אפשר ורצוי לתת את התפקיד הזה למי מהמשתתפים שהכי אוהב לקרוא ספרי שיטה, ואין שום חובה שיהיה זה השה״ם.

תפקידי הנחיה מחוץ למרחב המשחקי:

    • מדריך (בחוג משחקי תפקידים למשל) מקבל את הסמכות שלו מגורמים שחיצוניים לחוזה החברתי של המשחק.
      • מדריך יכול להוציא ילד מהחדר. או להגיד לילד שהוא מפריע למשחק ולשנות את התנהגותו משם.  
    • Facilitator כפי שהוא מוגדר אצל אנשי נזיד הננסים מתייחס לדאגה לכל מה שסביב המשחק – הפיצה, הדודל, היחסים הבינאישיים…

שמות למנחה שמדגישים טכניקות הנחיה ספציפיות:

    • Keeper of Secrets (ב-CoC) מדגיש את העובדה שהמנחה מוסיף למשחק את המימד הנסתר שלו.
    • Storyteller (אצל הזאב הלבן) מדגיש את הדאגה של המנחה לכך שהעלילה תתקדם לפי היגיון דרמטי, שהמשחק ירגיש כמו סיפור, עם הסתבכויות, שיאים והתרות.
    • Case Officer (בדלתא גרין) מדגיש את אחריותו של המנחה לכך שסיפורן של הדמויות יהיה מעניין.

GMRoles

2 תגובות בנושא “הקלטה וסיכום פאנל: ארגז הכובעים של המנחה

  1. פינגבאק: כובעים של מנחה על סוגים של שחקנים | משחק בתיאוריה

  2. פינגבאק: שולחני ישראלי: דלתא גרין בשלושה טעמים | משחק בתיאוריה

סגור לתגובות.