תמיד כדאי שתהיה תכנית ב'

כנס אייקון אמנם חלף לו די מזמן (ואני מצאתי את עצמי עסוק בדברים אחרים שלא השאירו לי זמן או רעיונות לכתוב), אבל כמו שראיתם, הרבה מהצוות שלנו גילה כל מיני דברים מעניינים במהלך הכנס. אחרי שלא הנחיתי משחקים רציניים ביותר מדי כנסים, פתאום גיליתי שמשחקי כנס לא תמיד מתנהלים כמו שתכננתי.

עכשיו, הסיבה שזה מוזר היא כי אני מגיע מרקע של קמפיינים. משחקים חד-פעמיים זה משהו שאני לא עושה הרבה, והתרגלתי להלך המחשבה של מנחה קמפיין – הלך מחשבה שבו אתה בונה משחק שמותאם לשחקנים שלך, יודע מה הם יאהבו ומה לא, ויודע איך להתמודד עם שינויים בתכנית כי יש לך תכנית שממשיכה אל מעבר לסשן הנוכחי. שכחתי, איכשהו, מהעובדה שמשחקי כנסים הם דבר שנוהג להתרחש הפוך ממה שתכננת.

אבל עם זאת, גיליתי שיש מאפיינים משותפים למשחקי כנס, שמאפשרים לכל מנחה לרצות את השחקנים שלו – גם אם הם לא באמת מקבלים את המשחק שהיה בטיזר. השיטה הזו היא תכנית ב': לא משנה איזה משחק תכננתם (למשל, גם אם זה משחק קבלת החלטות דרמטי שמתמקד במוסר של הדמויות), תוודאו שיש לכם אפשרות להפוך אותו למשחק אקשן פשוט (אפשר גם הומור, אם אתם יודעים לעשות את זה).

בסופו של דבר, אקשן ו/או הומור הם המכנים המשותפים שלנו בתור שחקנים. אין שחקנים שלא יעדיפו את זה על משחק דרמה שלא מצליח בגלל שרוב השחקנים לא משתפים פעולה (כי עדיף משחק פשוט שרץ על משחק ממש מתוחכם ומגניב שמקרטע, לדעתי). חוץ מזה, זה באמת ממש קל לעשות את זה – כל משחק יכול להפוך לאקשן במינימום התערבות.

למשל, אחד המשחקים שלי, ברצועת "מהפכות אלימות", היה משחק שבו השחקנים משחקים חבורה של חיילים שנכנסים לשטח אויב כדי למנוע ממהפכן מטורף לפוצץ פצצת אטום. המשחק היה אמור להתמקד בדרמה מוסרית – הדמויות צריכות להחליט אם להפיל את הבניין שממנו יורים עליהן למרות שיש בו אזרחים, למשל. בניתי כמה נקודות החלטה מהסוג הזה, ואפשרתי לשחקנים לשחק את תת-המודע אחד של השני – כל שחקן יכול היה לשחק את המצפון או היצר הרע של השחקן שמימינו.

לצערי, זה ממש לא עבד. הקבוצה הייתה כמה חובבי-נשק שאוהבים אקשן. למזלי, המשחק היה בנוי בתוך מצב שעובד מצויין עם אקשן, החלטות טקטיות ויריות. אז הבנתי שהמשחק המגניב שלי לא הולך לרוץ, ועברתי למשחק אקשן טקטי. השחקנים נהנו, אני נהניתי (למרות שהתאכזבתי מכך שהמשחק שכתבתי לא באמת רץ), והיה כיף.

בקיצור, זה לא משהו מסובך, אבל עכשיו כשחשבתי על זה, זה משהו שטוב שאני אחשוב עליו לפני כל כתיבת משחק.

בכל מקרה, אני מקווה שבתקופה הקרובה אוכל להגדיל את קצב העדכונים. לצורך כך, אשמח לשמוע מכם נושאים שתרצו לשמוע עליהם, החל מעצות הנחיה ספציפיות, דרך שאלות על התחביב באופן כללי, ועד להעדפות האישיות שלנו בתחום משחקי התפקידים.

עד כאן,

-חגי

7 תגובות בנושא “תמיד כדאי שתהיה תכנית ב'

  1. יש! סוף סוף היה משהו מעניין ליקרא.
    בתגובה לכתבה, יש צורך להבין שעדיף שמריצים משחק כנס להבין שישנו תמיד סיכון שהמשחק ידרדר, זה כנס, אם הקוסמת של הקבוצה מתחילה לענג את עצמה עם השרביט אתה צריך להבין שנפלתה על הקבוצה הלא נכונה, וליו דווקה למנוע את זה, משחקי כנס יש טעם אחר שצריך להבין אותו.
    בגלל שמשחקי כנס השחקנים מגיעים למשחק אחד, יש רוצים לחוות את כל הכיף של קמפייין במפגש אחד (דבר אבוד מראש) הדרך הכי טובה לחוות הרבה כיף בזמן קצר היא בדיחות ואקשן בגלל זה הכל מתפקשש למשחקי עומק בכנסים (למרות שיש גם יוצאי דופן)

  2. אני מעוניין יותר שתכתוב על RP וActing בנושאים מסויימם יחד עם אינטרקציה קבוצתית.
    לא רק ממבט המנחה.

    כיצד מעודדים מישהו להגיב?כיצד להכניס את זה דרך הקבוצה ולא דרך היתערבות ישירה?

    הממ ועוד כל מני נושאים בסיגנון שלא עולים לי בראש.
    אבל אני חושב שהרבה זמן הבטיחו לנו משהו כבד על דינמיקה קבוצתית ולא היה זמן.

    ובכלל אם קראת קצת מהפאה החמישית שיצאה, אז אני ישמח לראות עוד כתבות בסיגנון הזאת שמיכאל כתב על ה"למה" שהשיטה הזאת באמת עוזרת ^_^

    בברכה, אור

  3. אוקיי, בקשר לדברים הנכתבים מנקודת המבט של השחקן אני אבקש מאורן ברנשטיין ועמית ורטהימר לתרום את שלהם – בתור אנשים שיש להם יותר נסיון בתור שחקנים מאשר לי – ואקווה שזה יהיה בקרוב. אני גם אשמח להרחבה על הנושא הספציפי.

    דינמיקה קבוצתית זה משהו שאני די אוהב, אז אני אעבוד על זה. אולי משהו על איך קבוצות מתות ואיך להימנע מזה.

  4. דינמיקה קבוצתית?

    זה לא החלק שעושים ב'זמן פיצה'?

    ועכשיו ברצינות. דינמיקה קבוצתית זה דבר שאין לו נוסחה כתובה. רצוי שהשחקנים יסתדרו זה עם זה. רצוי שידברו מראש, בתחילת הקמפיין, על הציפיות מהקמפיין (כדי שייבנה משהו שיתאים לכולם) ורצוי שלדמויות עצמן יהיה איזה חוט מחבר בינהן שגורם להן לעבוד ביחד. (וגם מטרות שנורא חשובות להן ואפשר להשיג, מה שישאיר כל דמות בנפרד בחיים, ומתוקף החוט המחבר ישאיר את הקבוצה בחיים)

  5. פינגבאק: תיאום ציפיות בכנסים: מעבר לטיזר | משחק בתיאוריה

  6. עוד משהו אם יורשה לי לשאול, האם אפשר לשאול כאן הצעות למשהו ספציפי שיתייחסו אליו פה?

  7. לא לגמרי הבנתי את השאלה. אם אתה רוצה לבקש נושאים – כאמור, אתה מוזמן, ואנחנו ננסה לכתוב עליהם. אם יש לך שאלות – כנ"ל. ואגב, אל תפחד גם לכתוב בפורומים השונים (אני קורא את רובם) אם אתה רוצה לפתוח דיון בעקבות משהו שקראת כאן – רובנו באמת קוראים בהרבה פורומים ונשתתף בדיונים רלוונטיים.

סגור לתגובות.