אלוהים נמצא בידי השחקנים

הפוסט הזה איננו בדיוק תגובה לשניים הקודמים בנושאי אלתור; אני מסכים עם שניהם על נקודותיהם העיקריות, שאלתורים כדאי לתכנן מראש, ושכחלק מאותו תכנון חשוב לתת תשומת לב לאווירה שאתה רוצה ליצור.

מה שהקפיץ אותי הוא הציטוט הבא מתוך הפוסט של יעל: "אני יתום?"
התשובה שאני נותן כמעט תמיד היא "לא יודע, האם אתה יתום?"

תפקיד המנחה הוא לתת לשחקנים עולם לשחק בו, אומרת יעל, ואני חולק על האחריות הבלעדית הנרמזת כאן. בשורות הבאות אני לא מתכוון להרצות על איך צריך או לא צריך לשחק, אלא להציג את הסגנון החביב עלי – לשימוש לפי ראותכם. אני מאמין שהעולם נעשה עשיר ומעניין יותר, ככל שיותר אנשים משתתפים ביצירתו, וזכותם להשתתף ביצירה זו, במידה מסוימת, גם מעבר לעצם המשחק בתוך העולם (שהרי העולם זוכה לפרטים הרבים ביותר פשוט בכך שמשחקים בו). ממש כמו שהמנחה יכול וצריך לקבוע עובדות מוצקות לגבי העולם, כך במקומות מסוימים – הנתונים לבחירתו של המנחה – גם השחקנים מוזמנים ואף מתבקשים לעשות זאת.

המקום הראשון הברור מאליו הוא דמותם שלהם, לגביה הם קובעים פרטים רבים כבר ביצירת הדמות. אישית, אני אוהב שהשחקנים שלי משלבים את העולם בתוך יצירת הדמות, ובכך למעשה יוצרים גם אותו – קיום נסיך של אימפריית הברבורים מחייב, בהכרח, שבעולם יש אימפריית ברבורים. ככל שהיא מעניינת יותר, כך הפוטנציאל לשימוש בה מרשים יותר. והרי למה שרק המנחה יצור? למה שיפיל מלמעלה הגדרות על העולם? האם זה לא מעניין יותר כשהשחקנים עצמם משתתפים? (בקרוב אכתוב פוסט שמרחיב על יצירת מערכות בשיתוף השחקנים, זה מגניב).

ולמה רק בזמן יצירת הדמות? אמנם מהרגע שהתחיל המשחק המנחה צריך לחזק בהרבה את אחיזתו בעולם, אבל המכחול היוצר של השחקנים עדיין מוזמן לפעול במסגרתו המוגבלת. האם אני יתום? לא חשבתי על זה בזמן יצירת הדמות, התעמקתי רק בשנותיה המאוחרות. פתאום עכשיו זה קופץ לי לראש, בגלל הנסיכה היתומה שאנחנו צריכים להציל. כמנחה אגיד לשחקן להחליט מה שמתאים לו – מאחר והעובדה הזו אינה מסוגלת לפגוע בסיפור שלי, מתבקש שהיא יכולה רק לתרום לו, ומכאן שכדאי לי לאפשר לשחקן זכות יצירה רטרואקטיבית. הצעה כמו "רגע, אולי אני בעצם בנו של המלך שאיתו אנחנו מדברים עכשיו?" היא, כמובן, הצעה פולשנית הרבה יותר. אני מכיר לפחות מנחה אחד שזורם גם עם דברים כאלו, אבל הוא מנחה של וואן-טיימרים, אז מה הפלא. שינסה לשחק ככה במערכה! אישית, הגבול שלי עובר עוד לפני. אני עדיין האחראי העיקרי על העלילה, אני אגיד מה יקרה ואיך. אתם, שחקנים, מוזמנים רק לתת לי רעיונות.

אני מעוניין לראות את המכחול הזה ממשיך לצבוע גם מחוץ לקווי הדמות. אחרי שאני נותן לשחקן מספיק מרחב יצירה לגבי דמותו, הוא מתחיל להבין שאני מרשה לו לשלוט בקצת יותר מאשר פעולותיה בהווה העכשווי. אז למה, בעצם, לעצור בדמות? הוא מתחיל להציע דברים כמו "אה, שמעתי על פונדק הדרכים הזה, גר כאן כוהן מפורסם של ליאודרין שנוהג לזמר זמירות נעימות כל ערב". וואלה, שוס! בכיף, הוא כאן, הנה הוא מזמר. יודעים מה, קבלו 1+ לשינה טובה בלילה. אני עדיין האחראי הבלעדי על שכתוב רטרואקטיבי ותוספות לעולם – הצעות כגון "בעיר הזאת מתים עלי, הייתי ראש העיר שלהם לפני 10 שנים" לא יתקבלו בקלות, שלא לדבר על דברים מנצ'קיניים מכך – אבל העולם שלנו מתעשר בזכות דמיונם של השחקנים, וכולנו רק מרוויחים מכך.

למרות הניסיון לחנך את השחקנים שלי להשתתפות פעילה יותר, רובם נוטים להציע יצירות חדשות לעולם רק פעם בפגישה, לערך. זה דווקא בסדר גמור – בתדירות גבוהה יותר, הם עלולים להיות פולשניים מדי. בסופו של דבר, עדיף שיזכרו תמיד אצל מי נמצא השוט 2+ של שליטה בעלילה.

6 תגובות בנושא “אלוהים נמצא בידי השחקנים

  1. מסכים לגמרי.
    כבר אמרתי לך שיש לי קשרים עם פרופסורית לחקר השפה באוניברסיטה העברית?

  2. אז איך אתה מעודד את השחקנים להשתתף בעולם מלבד נתינת פרסים כאשר הם עושים זאת נכונה? הרי, אם נתת להם פרס, ואז התעלמת כאשר הם היו פולשניים מדי, שחקנים מסוימים עלולים להפסיק לנסות. לדעתי צריך יותר מזה כדי לעודד שחקן להיות אף הוא יוצר פעיל בעולם שלך. אז, איך אתה עושה את זה?

  3. זה עניין של מיתון – אני נותן פרס כשמידת ה-"פולשניות" רכה בעיני, וגוער כשמידת הפולשניות מוגזמת. עבור רוב השחקנים זה מספיק כדי ללמוד מהו טווח השליטה שאני מאפשר להם.
    אלו שלא קולטים הם תמיד אותם שחקנים שבכל מקרה לא ממש מבינים מהו אופיו של משחק תפקידים קבוצתי: מנצ'קינים מדי או תחרותיים מדי. לפני שאוכל לחנך אותם לטריק המסויים עליו מדבר הפוסט, צריך להעביר אותם סדנה שלמה רק כדי שיהיו שחקנים טובים. עוד לא נתקלתי בשחקן פיקח\מנוסה\מוצלח שלא הבין בתוך פגישה אחת את הטווח שאני מרשה לו, ומצד שני, עוד לא נתקלתי בשחקן מסוג "אני רוצה להרוג את המלך" שהבין את זה בכלל. כלומר, אי-הבנת-השטיק הוא רק סימפטום של בעיה גדולה הרבה יותר, שעל ההתמודדות איתה ראוי לכתוב פוסט שלם – אבל לא אני, כי אני לא ממש יודע איך עושים את זה. 🙂 לפחות, לא בתוך המשחק. כדי לפתור בעיה כזאת, שהיא מטא-משחקית, צריך לדעתי פתרון מטא-משחקי: לוקחים את הבחור הצידה לפני הפגישה ומסבירים לו באופן ברור וישיר את האופן שבו ראוי שיתנהג להנאתם המוגברת של כולם, ועל החוויות שהוא מפספס בכך שהוא ילדותי מדי (נא לעדן את הניסוח, כמובן).

  4. פתאום חשבתי על אפשרות נוספת, ואני חושב שזאת האפשרות אליה התכוונת: שחקן שפשוט לא מרגיש צורך לתרום, שהבין שהוא יכול אבל לא מעוניין ליצור.
    אותם אני לא מאלץ – לא רוצים, לא צריך. אני מקווה שכשיראו איך אני מתגמל את השחקנים האחרים (בעיקר תוספים לגלגולים שלהם), הם יקנאו וירצו גם ויתחילו להשקיע. זה עובד כמו קסם עם ילדים, אגב – כולם מתחילים להמציא דברים כמו מטורפים.

  5. פינגבאק: השליטים | משחק בתיאוריה

  6. פינגבאק: אני אגיד מה יקרה ואיך | משחק בתיאוריה

סגור לתגובות.