המלצה: כתוביות פתיחה למערכה

לאחרונה התחלתי מערכה חדשה (מו"ד 4, אברון), ולשם כך חיפשתי מגוון עצות חדשות ומרעננות לגבי פתיחת מערכה. גיליתי בעיקר שכמה בלוגים אמריקאים שמתעסקים בתחום המ"ת מתייחסים בהשתאות לדברים שאנחנו לוקחים כמובנים מאליהם ("בפעם הבאה שאתם מתחילים מערכה, נסו לאפשר לשחקנים שלכם להציע אפשרויות לרקע של הדמות!"), וביחד עם ויכוחי אולד-סקול מול ניו-סקול שאני רואה שם מדי פעם, אין לי ברירה אלא להסיק שהם כולם מטורפים.

אבל איפשהו מצאתי גם כמה דברים מענינים, והבולט מביניהם הוא הרעיון של יצירת Opening Credits למערכה, ממש כמו בסדרת טלויזיה. זה עובד מעולה עם מערכות שבאמת בנויות באופן אפיסודי (משהו שאדבר עליו קצת בעתיד), מן הסתם, אבל גם במערכות רגילות לגמרי. זה גם יכול להתאים לכל סגנון מערכה, החל מהרפתקנות נועזת הלאה-אל-חיק-המסתורין, ועד לאימה קריפית מודרנית אחורה-הימלטו-מן-המסתורין.

אז עשיתי את זה, ועברנו פגישה ראשונה, והנה כמה רשמים.

בראש ובראשונה, זה עבד מעולה. השחקנים ניכנסו להיסטריה, המנחה הרגיש מאוד גאה בעצמו (תודה, תודה), והתחלנו את ההרפתקה ברגל ימין. אני בטוח שזה יכניס אותנו לאווירה כל פעם מחדש בשבועות הקרובים, במיוחד מאחר והכותרות לא ישארו סטטיות, אלא ישתנו בהתאם לדמויות חדשות – גם דב"שים – ואירועים בולטים שקורים. וכמובן, שם הפרק משתנה בכל פעם. אפילו אם זה רק "מבוך המוות של זנדור, חלק 5", זה מזכיר לכולם שאנחנו במבוך המוות של זנדור, ושהחדר המעופש בו התחלנו היום את הסשן הוא בעצם חלק ממשהו גדול יותר, שחקרנו לעומק לאורך ארבעת השבועות האחרונים.

יצירת כותרות הפתיחה ארכה בערך שעתיים וחצי, אולי שלוש וחצי, באמצעות פאוור פוינט 2007, תוכנה שלפני כן כמעט ולא התעסקתי איתה. היא מספיק אינטואטיבית (או שהאורינות הטכנולוגית שלי מספיק גבוה, ובכלל, אני אדם נפלא והכל) כדי למצוא את כל האפקטים והאנימציה שרציתי, וככה למשל לגרום לפורטרטים של הדמויות לנוע ולהתפוגג באופן מגניב אחד אחרי השני, עם מוזיקת רקע.

היה קשה לבחור תמונות ומוזיקת רקע, כי רציתי שהם יתאימו בדיוק לאופי המערכה. רציתי משהו נמרץ ומואץ, בתחושה של "אנחנו הרפתקנים! אנחנו חוקרים מבוכים ונתקלים במזימות להשמדת הארץ!" והכי הרבה רציתי משהו שיצעק "אבבברררווווווןןן!", כי חשוב לי לשחק באווירה עמוקה של עולם. הפרטים עושים לי את זה.

מנגינת הפתיחה קריטית, בגלל שהיא נותנת קצב וגם קובעת את אורך המצגת. הפתרון הפשוט ביותר הוא לבחור במנגינת פתיחה קיימת, של משהו אחר, ולגנוב אותה – וכבר הרבה זמן שאני אוהב את המנגינה של Unskippable של מגזין The Escapist. (ניתנת להורדה מכאן, ביחד עם אחרות). היא קיצבית ומכניסה ללחץ, שזה מה שאני מחפש. בנוסף, היא מגיעה לשיאה ונגמרת אחרי 25 שניות, אורך אידאלי למצגת שכזו.

את התמונות חיפשתי באתר של וויזארדס, ישירות מהגלריה של ספרי אברון. אחת הדמויות מגיעה מהיבשת המסתורית זנדריק, אז שמתי תמונה משם ברקע שלה. דמות אחרת מגיעה מהאקדמיה הגבוהה ללימודי הקסם באונדייר, אבל לא מצאתי תמונה מוצלחת מספיק, אז לקחתי אחת ממבחר התמונות המגניבות שאני שומר על המחשב. לקח חשוב לעתיד: לשמור יותר תמונות מגניבות! לא רק של רקעים יפים, גם של דברים מגניבים באופן כללי;  אני נוהג לקרוא את ת'רד הפוטושופ העצום של RPG.net, ולגנוב משם תמונות מעניינות.

את הפורטרטים של הדמויות השגתי בזכות יכולת ה-Hero Machine הבלתי מעורערת של אחד השחקנים, ויכולת הציור המוצלחת להטריד של השחקנית השנייה. שמתי אותם על גבי הרקעים וגרמתי להם לזוז באופן דינאמי שכזה, כנהוג בקטעי הפתיחה של סדרות אקשן. את שניהם ביקשתי מהשחקנים עצמם, כמובן (אם כי מבלי להסביר למה, כדי לשמור על ההפתעה) – אני רוצה שהדמויות שיתנופפו מול עיניהם יהיו דומות ככל האפשר למה שהם מדמיינים בראש.

ניסיתי להשיג פונטים מתאימים לאברון, דרך מישהו שמבין היטב בענייני פונטים, אבל בהתרעה קצרה מכדי שיספיק להביא לי משהו שקולע בול. בכל זאת נמצא פונט מעניין, אם כי אני בטוח שהייתי יכול להשקיע קצת יותר בהתאמת הצבעים וכל מני ענייני עיצוב כאלו כדי לעזור לתת תחושת אברון עזה יותר.

התזמון הוא כלבה – צריך לשנות כל מאפיין קטנטן כדי לוודא שהדברים זזים, עולים, ומתחלפים לפי הקצב שאני רוצה. צריך מספיק זמן כדי להציג כל דבר חשוב, ופחות זמן כדי להציג דברים פחות חשובים (כמו מסך "בכיכובם של:"), והכי חשוב, צריך לשמור שהתזמון יתאים למגינה, בעיקר לסיום.

אז איך בעצם זה בוצע? בזכות אותה כתבה מצוינת שנתנה לי את הרעיון, המבנה של השקופיות כבר היה ברור לי, ועיקר הזמן נוצל על בחירת תמונות מתאימות, על התאמתן לפי הצורך (פוטושופ עזר באחת מהן, אבל אני מאמין שאפשר להסתדר בלעדיו – פאוור פוינט מאפשר לך לשחק עם תמונות), ועל קביעת התזמון. לשמחתי, כאמור, התוכנה מספיק פשוטה כך שלא נדרשתי לבזבז זמן על מציאת הדברים שאני רוצה לעשות, אלא פשוט עשיתי.

כתוביות פתיחה זה פשוט מגניב. זה יכול להכניס בשחקנים את אווירת האקשן, הבהלה, המתח, היאוש, או כל דבר אחר שאתם רוצים, בעזרת קצת מנגינה, תמונות, ועיצוב מתאימים. לא צריך להיות גאון גדול, בסך הכל צריך גישה לתמונות ולמנגינות – מהן יש באינטרנט בכמויות ענק – ולאופן אופיס, למי שמעדיף את החלופה החינמית ליצירת מצגת. אם אין לכם השראה (מצאתי שהכי קשה לי להחליט איזו מנגינה אני רוצה, למשל), אפשר לחפש בגוגל ביטויים כגון eberron theme music ולעקוב אחרי הקישורים לפורומים. הרי מישהו, איפשהו, כבר חיפש דברים שכאלו, אפילו אם הוא עשה זאת בשביל ליצור עזרים לשחקן או כמנגינת רקע לסשן.

אולי מעל הכל, השקעה שכזו אומרת לשחקנים באופן בוטה שאתה מנחה רציני, שרואה אותם כראויים לזמן ולעבודה שלך. אתה בעצם אומר להם, אני מוכן להשקיע הרבה במערכה הזאת – מה אתם אומרים, תשקיעו גם אתם? והתשובה היא, כמובן, כן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה משחק בתיאוריה, עם התגיות , , , מאת ערן אבירם. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

אודות ערן אבירם

ערן אבירם (34) - ממקימי התעשייה הגובלינית וחנות המשחקים טקטיקה, מתרגם או עורך כל ספר מו"ד בשנים האחרונות, עזר בארגון שניים וחצי כנסים, כתב סדרת סיפורים על משהו בשם ננסק, והשתתף בכל יוזמה מגזינית רצינית בארץ עוד מימי שדים מתחת לכיור. ידוע כיום בעיקר בזכות "על כתפי גמדים", פודקאסט ישראלי שבועי העוסק במשחקי תפקידים, בכתובת http://www.dwarves.org.il

19 תגובות בנושא “המלצה: כתוביות פתיחה למערכה

  1. אחד הדברים שמאד אהבתי בקמפיין הPTA שהנחיתי היה התיאור של כתוביות הפתיחה לאחר הסצנה הפותחת בתחילת כל סשן. זה אכן תורם להמשכיות, ובמקרה שלנו, תרם גם לכניסה לדמויות ולאווירה.

  2. יש סיכוי שאתה מעלה את המצגת שהכנת לכאן?
    נשמע מעניין, אבל אני אישית לא אוהב עזרים כאלה, המקסימום שאני ישתמש בו זה מוזיקה וגם עם זה יש לי בעיה. אני בן אדם מוזיקלי, וכשיש מוזיקת רקע למשחק אני נוטה לפעמים להתנתק מהמשחק ולהתמקד בה (כל מי שנגן על כלי כלשהו יודע כמה זמן אפשר להקשיב לאותו קטע מוזיקה ולעקוב אחרי הנגינה שם)

  3. כתוביות הפתיחה האלה מבריקות.
    אני אחת מהשחקנים של ערן, ויכולה להעיד ממקור ראשון שהכתוביות היו הפתעה משמחת ואפילו מרגשת. בדומה לכתוביות פתיחה של סדרה אהובה שקוראות לכולם להתכנס מול הטלויזיה, הן הכריזו באופן חגיגי על תחילת המשחק והכניסו אותנו ל-mindset המתאים באלגנטיות וכיף.

    זה אולי נשמע כמו סתם "קישוטים", אבל שלושים שניות הפאוור-פוינט האלה נותנות פתאום משמעות גדולה יותר למשחק: זו לא סתם סדרה שאם במקרה נפלת עליה בטלויזיה תמשיך לראות; זה הפרק החדש של "אבודים" שמחכים לו בכסיסת צפורניים שבוע שלם.

    עידן – אני מסכימה שמוזיקה יכולה להיות הסחת דעת יותר מאשר עזר משחק מוצלח, אבל כאן לא מדובר במשהו שרץ בזמן המשחק, אלא רק בתרועת הפתיחה שלו.

  4. וסתם כבדיחה, להכניס את השם של אחד השחקנים כ"הבחור שנהרג מגובלינים" במקום ב"בכיכובו של".

  5. מפריע לי שאתה מתייחס לנוכחות של לפטופ\מחשב כל שהו כאל דבר רגיל שיש לכולם, אני למש גם אני ירצה לעלות כתוביות פתיחה אני לא יוכל.
    למרות שניראה ל שאני עלה כאלה למשחק שדוראן שאני יריץ בפורום, כמובן אם השחקנים יסכימו לדחות את הפתיחה.

  6. אני פיתחתי מנהג להקריא בדרמטיות את תקציר הפגישה הקודמת על רקע מוזיקת הפתיחה של "מלחמת הכוכבים", מצאתי שזה מכניס את השחקנים טוב למשחק.

  7. בקמפיין אצל חגי אלקיים, היתה בתחילת כל סשן קטע מוזיקת פתיחה קבועה, קצרה, קצבית. מתאים לאקשן של פנטזיה אורבנית.
    זה ממש עוזר להיכנס לאווירה, נותן לך זמן להסתגל לדמות ולחשוב על איך היא חיה בעולם כזה, להריץ לעצמך בראש תמונות קצרות של מי היא ואיך היא. קצת כמו כתוביות פתיחה, רק ששימוש רק במוזיקה מאפשר יותר חופש להרכיב בעצמך את איך הדמות נראית ומה היא עושה שכשהשם שלה מוצג.

  8. לבקשת הקהל, סרטון הפתיחה של הסשן הראשון:
    http://www.tactica-games.co.il/files/orange.swf

    אני מקווה שזה עובד, היו לי צרות רציניות בהמרה לפלאש. מי שרוצה לבנות סרטון כזה בהתבסס על שלי (פשוט החלף את התמונות והכיתובים, קל כמו פאי תפוחים), אפשר להוריד את המצגת מכאן:
    http://www.tactica-games.co.il/files/orange1.pptx
    בגרסת פאוורפוינט 2007.

    מי שעובד עם פאוורפוינט ישן יותר יכול להוריד מכאן:
    http://www.tactica-games.co.il/files/orange-old.ppt
    אבל התוכנה טענה שבגרסה הזו אי אפשר לערוך דברים, אז… כנראה שאי אפשר לערוך דברים.

    "התפוז הסגול" הוא שמה של ספינת המחקר האונדרית שבין אנשי צוותה נמנים בני החבורה. לפחות כרגע…

  9. אממ.. לא אהבתי מי יודע מה
    לדעתי הקראה של תקציר הפרק הקודם יחד עם מוזיקת רקע תעשה הרבה יותר

  10. נדמה לי שאתה שוכח שהפתיחה הזאת נוצרה במיוחד עבור מערכת הרפתקאות, ואמורה לתת תחושה מאוד מסוימת. תשווה את זה לפתיחה של X-files, או של Dexter, או של אלף סדרות אחרות, שנותנות אווירה אחרת לגמרי.

    אל תפסול את כל הגלידות בעולם רק בגלל הטעם של הגלידה שאכלת עכשיו. יש עוד טעמים.

  11. ערן, אתה מלך!

    אגב, אני חושב שיותר מדי זמן הוקדש לשקופית האחרונה והיה חסר קטע "עלילתי", אבל זה באגף התוכן – הרעיון מעולה.

  12. איז מגניב.

    ומהמעט שאני מכיר מסגנון ההנחיה שלך, זה מתחבר טוב. אני הייתי עושה כתוביות אחרות בבירור, וזה סימן לכך שהכתוביות מותאמות אישית.

  13. פינגבאק: ה-2 באפריל | טקטיקה

  14. פינגבאק: משחק בתיאוריה » סשן מיוחד ל-1 באפריל

  15. פינגבאק: פרק 25: ריקאפ | על כתפי גמדים

  16. פינגבאק: פרק 118 - שחקנים לא מתאימים | על כתפי גמדים

סגור לתגובות.