זה היה ברור שנגיע לזה – האם לשיטה יש משמעות?

למען האמת, חשבתי שאצליח להימנע מזה, אבל בעקבות התגובות לפוסט הקודם בחזית ה-livejournal, הגעתי למסקנה שאני צריך לומר מה התפיסה שלי. כמובן, יהיה עדיף אם אנשים יגיבו במקום מאוחד, אבל אני מעדיף תפוצה רחבה על דיון ממוקד.

בכל מקרה, אני אתחיל בלתמצת את כל מה שאני אומר במשפט אחד: אם הקבוצה שלך משתמשת בשיטה, השיטה מאד משנה. אני מדבר על קבוצה שבאמת משתמשת בשיטה, לא רק משחקת Totem Exalted או Totem Gurps או מה שלא יהיה, שזה משחק עם אותם סוגי הקוביות, דפי דמות וספר על השולחן, אבל שום דבר מעבר. אני מדבר על אנשים שמגלגלים בכל סיבוב קרב כשהמכניקה דורשת, שמגלגלים כל דבר שיש לו משמעות, וכן הלאה. בכל מקרה, אנטוש כאן את הדיון שלי על "איכותית" מול "טובה" כי התגובות שאני מדבר עליהן התמקדו על האם שיטה היא טובה או לא, ולא על האם שיטה מוצלחת היא "איכותית" או "טובה".

אתייחס קודם להפרכה של תגובות מהפוסט ההוא: עמית טען ששיטה היא מסגרת ותו לא. אני אומר שזה בולשיט, או במילים יפות יותר: זה אולי נכון לעמית, אבל זה בהחלט לא נכון לכולם. כמובן, אם הקבוצה שלך מרגישה ששיטה מפריעה לה, היא לעולם לא תוכל להשתמש בשיטה כמשהו שתומך. באותה מידה, אם קבוצה של שחקני מו"ד שמשחקים משחק טקטי ותו לא מרגישה שמשחק דמות עמוק מפריע לה, זה לעולם לא יתמוך להם במשחק. זה באמת תלוי בסגנון המשחק. אבל שיטה מכוונת משחק. אם יש לך קבוצה של שחקנים שמגיעה לשחק "הנשגבים", כאשר כולם מתמקדים בקרב ובקוביות, אז גם אם קודם הם לא היו מתארים הם יעשו את זה עכשיו – כי עכשיו הם מקבלים על זה בונוס.

כמובן, אותו המצב בקבוצה שלא אוהבת להתעסק בשיטה וקוביות רק יפריע. במקום שהתיאור המדהים של הפעולה יזרום ישירות אל תוך תיאור מדהים של תוצאה, המנחה אומר באמצע "יש לך עוד 3 קוביות". אבל, אם הקבוצה לא רוצה להתעסק בקוביות, היא לא צריכה להשתמש בשיטה, ולכן כנראה ששיטה לא תעזור לה. כלומר, בהנחה והקבוצה החליטה כן להשתמש בקוביות והיא נהנית להשתמש בקוביות, השיטה רק תעזור לה. זאת מכיוון שאכפת להם ממנה. אם השיטה מהווה מכשול, אל תבחר בה, ואם אתה לא מסתדר עם שיטה, אל תשחק עם שיטה.

עם זאת, רבים מאיתנו כן משחקים עם שיטות, ולא בגלל ש"חייבים" אלא בגלל שזה כיף. אני אצהיר את זה כאן ובגדול: לי כיף לגלגל קוביות. אני חושב שהמתח שמוסיף גלגול קובייה הוא מאד יעיל למשחק, אני חושב שאפשר להשתמש בקוביות בלי לשבור את הדרמה, ואני חושב שאם כולם נהנים מזה בחירה של שיטה טובה יכולה להפוך משחק טוב למשחק מצויין. ולמה זה? כי השיטה מכוונת את המשחק.

נסתכל לרגע על השיטה Hero's Banner. זו שיטה שמתמקדת במסע התבגרות של הדמויות. לכל דמות יש 3 סטטיסטיקות, שהן המטרות שלה – דם (מטרה הקשורה במשפחה), גבורה (מטרה הקשורה בגיבור קודם, דמות השראתית, או משהו כזה) ומצפון (מטרה אישית לחלוטין). החוקים מאד פשוטים: אתה בוחר את אחת מהתשוקות האלו, וצריך לגלגל מתחתיה. אם אתה נכשל, אתה זכאי לגלול מחדש, אבל רק בתנאי שתסתכן בהעלאה של התשוקה הזו. כלומר, אם מגלגל מחדש, התשוקה עשויה לעלות בדירוג. אך הסכום של כל התשוקות לא יכול לעבור את ה-100, ולכן תמיד עלייה של תשוקה אחת תבוא על חשבון האחרות. זה ממקד את המשחק: כל פעולה שהדמות תעשה קשורה למטרות שלה. כל פעולה שהדמות עושה משפיעה על סדר העדיפויות שלה. אי אפשר להתחמק מזה, אם משתמשים בשיטה, כי אין שום דבר אחר שאפשר לעשות. ועם זאת, עמית צודק בדבר אחד: אם הקבוצה לא אוהבת לגלגל, סביר להניח שזה יפריע לה. אבל אם הקבוצה אוהבת את זה… זה ייצור משחק מאד ברור ומאד ממוקד עם סיפור מאד חזק.

הרבה שיטות עושות את זה. ברגע שמשהו מוצב על דף הדמות של השחקן, הוא מקבל משמעות. כששחקנים מגיעים לרגעי משבר, הם מתחילים לחפור בדף הדמות שלהם, ומה שהם רואים שם עוזר להם להחליט מה לעשות. אם רק התשוקות שלהם כתובות שם, זה יגרום להם לעשות דברים מאד שונים ממה שיקרה אם רק סטטיסטיקות של נשק כתובות שם.

ג'ון וויק שואל אנשים שמפתחים משחקים 4 שאלות: על מה המשחק? איך הוא עושה את זה? אילו התנהגויות של שחקנים הוא מקדם? ולמה זה כיף? אלה שאלות שמשחק שמסוגל לענות על כולן בהכרח תורם למשחק. הוא ממקד את השחקנים לכיוון משחק מסויים ולכן עוזר להם לשחק אותו, כי קשה להם לרדת מהמסלול הזה.

לסיכום: שיטה היא כלי עזר למי שאוהב ורוצה להשתמש בה. אך למי שלא אוהב אותה, היא מכשול – ובמקרה זה כנראה שעדיף לשחק בלי שיטה בכלל (כאשר יש לציין שאני מפריד בין שיטה לעולם במקרה הזה, למרות שאני לא תמיד אוהב לעשות את זה).

ומה הופך שיטה לאיכותית? אני חושב שעל זה דיברתי בפעם הקודמת. שיטה הופכת ל"איכותית" לפי שיטתי אם סגנון המשחק שהיא מקדמת הוא משהו שאפשר לקחת לחיים האמיתיים, ולא רק משהו מגניב בטירוף.

עד כאן להפעם,

-חגי

5 תגובות בנושא “זה היה ברור שנגיע לזה – האם לשיטה יש משמעות?

  1. אני לא הבנתי מה כתבת פה, אבל יש סיכוי שאקרא את זה שוב ואנסה להבין בפעם השנייה.

  2. אני חושב שהבנתי קצת יותר טוב את מה שניסית להגיד, ואני די בטוח שלא אמרת את זה נכון.

    דבר ראשון, להבהיר את התפיסה שלך בקשר למה… מה? שיטות? מתי שיטה מוצלחת? מתי צריך להשתמש בשיטה? מה זה להשתמש בשיטה? לא ברור.

    אחר כך דיברת על הקבוצה שמשתמשת בשיטה לכל גלגול וגלגול – ואני לא בטוח שאתה אי פעם שיחקת בקבוצה כזו, פשוט מפני שאתה יודע טוב מאוד שלפעמים המנחה צריך לעקוף את השיטה.

    אז דיברת על קבוצות אחרות, על גלגולי קוביה ועל שיטה מסויימת. לשיטה המסויימת הקדשת הכי הרבה זמן ומחשבה, אבל לא ברור מה ניסית להראות איתה. הראת שהיא שיטה מוצלחת, אבל לא הרבה מעבר.

    אז הבאת תשוקות, לא ברור למה, ואת ג'ון ויק. לסיכום חזרת על פסקת הפתיחה.

    אז מה ניסית להגיד, בעצם? אני חושב שניסית להגיד ששיטה מוצלחת, כאשר מתחייבים לשימוש בה ככלי להשען עליו ולא חורגים כשזה לא נוח, יכולה ליצור חוויית משחק מחייבת וחזקה יותר. אני חושב שהאמירה הזו בנאלית למדיי – העובדה שהשיטה מהנה למשחק זה מה שהופך את השיטה למוצלחת, בעצם. אם רצית לדבר ספציפית על ההבדל שבין שימוש בשיטה להשענות על שיטה – ובכן, אולי היית צריך לכתוב מזוזה שונה לחלוטין.

  3. בניגוד לשחר, שהוא בבירור party-pooper דרגה 3 עם פצפוצים, דווקא הבנתי על מה הפוסט – על השאלה "האם לשיטה יש משמעות על המשחק" (כמו בכותרת, יאי!), וניסיון להראות שכן, בהחלט יש לה, כנקודת מוצא לדיונים נוספים.
    אני מסכים בפה מלא. אני גם לא חושב שצריך "להודות" בכך ששחקן נהנה לגלגל קוביות – קוראים לזה role playing GAME, זה לגיטימי לבוא למשחק בעיקר בשביל ה-game ופחות בשביל ה-role play. (מעניין אותי, איפה בעצם יושב משחק לקסיקון בעניין הזה? האם זה בכלל משחק תפקידים? שחר אמר שהוא נהנה להשתתף במשחק תפקידים שאין בו את כל משחקיות התפקידים המעצבנת הזאת, אבל האמת היא, שאני חושב שלקסיקון אינו משחק תפקידים. אף אחד לא מגלם תפקיד, בעצם – זאת יצירת storytelling משותפת שפועלת תחת חוקי משחק, אולי זה storytelling game. בדומה ל-once upon a time, פשוט עם חוקים שונים.)

  4. Heh, it's funny.

    There's the Big 3 which you attribute to John Wick, which he attributed to Jared Sorenson, but the place most people know it from is from Troy Costisick who talks about its unknown history.

    Also, check out the "Power 19". Whereas The Big 3 give you a general direction, answering the Power 19 actually creates the game's outline.

סגור לתגובות.