להיות מישהו אחר

כשהייתי בצבא, אחד מהדברים החביבים עליי היה טחינת צעירות. מלבד העובדה שזה היה כיף, זו הייתה הזדמנות לעשות משהו שאפשר לעשות רק במסגרת הספציפית הזו. זה היה נפלא, הגילוי הזה שההתנהגות הזו קיימת ומקובלת. ראיתי מה זה להתנהג כמו שרק חייל בלארפ הגדול במדינה יכול להתנהג, ועשיתי את זה עד שזה שעמם. דברים כאלה, ואחרים, לא עשיתי באזרחות, ומסיבה טובה – אלו דברים שאפשר לעשות רק בצה"ל. עזבו את הסיבות לכך, את הבסיס להגדרת התנהגות ראויה – חיילים יכולים לעשות את זה, אזרחים לא. זה העיקר.

כמו במציאות, כך גם במשחק. אני חושב שאחת מהמטרות של משחק מעניין צריכה להיות בחינת התנהגות אנשים במצב אחר, שונה וייחודי.להתחבר למה שכבר מזמן הפך לסטנדרט במדב"פ (למרות שלא בהכרח במדב"פ – גם בחיים האמיתיים יש לא מעט מצבים בהם לא התנסנו), ולהשתמש בכלי המ"ת כדי לבחון מצבים חדשים. לשחק את האחר לא כולל רק דמות אחרת, אלא גם מצב אחר. עדיף שלא מוכר. אם אני יודע מה הדמות תעשה בכל מצב, אין לי טעם במשחק, מלבד לספר לשאר את הדברים עליהם החלטתי מראש. אני רוצה שבמשחק יהיה משהו חדש, שיעלה אצלי שאלות. אני רוצה לעשות במשחק את מה שאני לא יכול ולא רוצה לעשות בחיים האמיתיים. זה לא רק העיקרון של "לעשות את הבלתי אפשרי כי הוא מגניב" – זה לעשות את הבלתי אפשרי, כי אני יכול. כי זה מה שמבדיל בין המשחק למציאות.

כדאי לשים לב לכך שהמטרה הזו מתנגשת ישירות עם התנהגות סוגתית. במטרה הזו לא רוצים להתנהג כמו שכל אחד אחר במצב הזה היה מתנהג – לא לגשת לזקן המסתורי במסבאה כי כולם עושים את זה. להיפך, להגיע למצב בו אנחנו לא יודעים איך מתנהגים, ולגלות מתוך ניסיון הבנת המצב, לא מתוך מוסכמה קיימת, חיצונית. אני לא רוצה לשחק בתוך תפקיד מוגדר וידוע. אני רוצה שהתפקיד שלי יהיה לשחק, גם כשאני לא בטוח שאני יודע איך לעשות את זה. לגלות, מתוך עשיה, איך אנשים מתנהגים במצב אחר.

4 תגובות בנושא “להיות מישהו אחר

  1. קראתי את מה שאמרת ושני דברים קצת הציקו לי :

    1. שהתייחסת לא יפה לצעירים בסדיר .
    2 . שאתה חושב שאתה משחק "מישהו אחר"

    אני לא חושב שאנחנו משחקים "מישהו אחר" במשחקי תפקידים
    אני חושב שצד אחר שלנו יוצא ומתבטא … צד שאולי קשה לנו לבטא ביום יום
    (או נהפוך הוא צד שמאוד קל לנו לבטא) אבל עדיין פן מהאופי שלנו !!!

    בתור מנחה הסתכלתי על אוסף ההרפתקאות שכתבתי לאורך השנים
    וראיתי של"רעים" שכתבתי יש תמיד קווי אופי דומים .
    וזה לא משנה מה היתה שיטת המשחק , מה היתה התקופה ומה היו אמצעים … הם תמיד היו דומים

    האם עוד מישהו מזדהה עם מה שאני כותב כאן ???

  2. אנחנו (כנראה) לעולם לא נדע באמת האם מישהו מסוגל באמת לגלם מישהו אחר. אבל השאיפה "לחקור צדדים שונים באישיות שלי" נותנת לרוב האנשים תוצאות שונות מאוד מהשאיפה "להיות מישהו אחר". אני יכול רק להסכים עם שחר. כי הפעמים (הנדירות מידי, לצערי הרב) שבהן הרגשתי בצורה ברורה לחלוטין שזה לא אני עכשיו, אלא מישהו אחר – היו בלי צל של תחרות רגעי המשחק הטובים ביותר שלי (וגם אלה מהם הכי נהניתי). האם באמת הייתי אז מישהו אחר? אני לא יודע. אני רוצה להאמין שכן, כי ככה הרגשתי, וכי השאיפה לשם מצליחה להחזיר אותי לרגעים הללו. ומכיוון שאני רוצה להאמין ככה, ואף אחד לא הציג בפני טיעון מוצק ללמה זה לא אפשרי, אני בוחר להאמין שאכן, גילמתי מישהו אחר.

סגור לתגובות.