איך אפשר, בכל זאת, לשחק משחק טוב בכנס

ערן צודק: כנסי משחקי תפקידים הם מקום בעייתי לשחק בו משחקי תפקידים, ביחס לחבורה הביתית וביחס לחד״פ עצמאי. ערן מנה בעיות – הרשו לי למנות פתרונות.

בשורה התחתונה ההמלצה היא לדעת למה אתה נכנס: לחשוב על הבעיות שמנה ערן, ולהתכונן להתמודד איתן. דוגמה נקודתית היא ההבנה שביום השלישי לכנס, רוב המשתתפים יהיו עייפים. בסבבים כאלה עדיף לשבץ, להריץ ולשחק משחקים קלילים – הומור ואקשן, שקשה להירדם בהם.

מה יכול השחקן לעשות?

  • להירשם לפי מנחה: מנחה טוב הוא ההגנה הטובה ביותר שלך נגד רוב החוליים שערן מנה. כמו בסרטים, קדימון מושך הוא דבר טוב, אבל המלצות של חברים ומבקרים הן מקור אמין הרבה יותר. אם אתה לא מכיר מנחים, שאל את צוות המשחקים, חפש המלצות בין באי הכנס, גגל שמות או נסה לתפוס איזה מנחה אולימפי ולהמשיך משם. אם המנחה ידוע, הוא ימשוך שחקנים, והמשחק יתמלא, אבל יהיה לחץ להירשם. יותר חשוב לברר אם המנחה טוב – בתור התחלה, המנחה שאתה מחפש הוא מי שמגיע למשחק מוכן, שיודע איך להתאים את השחקנים למשחק ולהפך, ושמסוגל להתמודד עם שחקנים בעייתיים.
  • לנסות להבין איזה מין משחק המנחה רוצה ליצור, ולעזור לו: כפי שציין ערן, משחקי כנס סובלים לעתים קרובות מהעדר תיאום ציפיות מראש. נסה לקדם את תיאום הציפיות תוך כדי המשחק. שתף פעולה עם המנחה. אל תזיק למשחק.
  • לקרוא את הקדימון כשעה לפני המשחק: הקדימון הוא תיאום הציפיות למשחק – בשום אופן אל תפספס אותו, גם אם נרשמת לפי המנחה. אם נרשמת למשחק של מנחה מוכר, סביר להניח שנרשמת כמה שבועות מראש, ושכחת את הקדימון – קרא אותו שנית.

מה יכול המנחה לעשות?

  • להכין את המשחק מראש: קבע לעצמך תאריך יעד מוקדם לסיום הכתיבה. כתוב יחד עם חברים. חשוב על העזרים שתזדקק להם והכן אותם מראש. קבע תאריך יעד מוקדם להשגת העזרים. אם המשחק שלך זקוק לסביבה שקטה או סיוע לוגיסטי כלשהו, ודא עם צוות המשחקים של הכנס שהדבר אפשרי, אחרת הרץ משחק אחר.
  • להריץ את המשחק מראש: אם עליך להכין את המשחק לתאריך מוקדם יותר, לא תוכל להגיע אל הכנס לא מוכן, ועד הכנס תוכל לעשות מקצה שיפורים. אל תהסס לשכתב משחקים קיימים ולהריץ אותם פעם נוספת – זה כיף, זה מחכים וזה עובד.
  • לכתוב קדימון טוב: מטרתו של הקדימון ליצור ולתאם ציפיות. אם אין לך סיבות טובות מאוד להניח אחרת, אל תסמוך על יכולות הכתיבה הספרותית שלך, ואל תנסה להתחכם: הדרך הכי קלה להבהיר לאנשים שמצפה להם משחק אימה סטימפאנקי שמסתמך בכבדות על ספרי נרניה היא להגיד את הדבר מפורשות. כמו קדימון או תקציר טוב לסרט, ציון מפורש של סוגה ויצירות דומות היא כלי מעולה ופשוט. אפשר גם להיעזר בקבוצה לביקורת קדימונים.
  • להכין תכנית ב’: יכול להיות שלא יהיו לך מספיק שחקנים, או יותר מדי – הכן דמות אחת יותר מהדרוש, ואם ניתן כתוב את המשחק שלך כך שיוכל לרוץ גם עם שתיים או שלוש דמויות בלבד. בנוסף, שחקנים עלולים שלא להסתדר עם המשחק שלך – הכן תכנית גיבוי. בדרך כלל, הדרך הקלה והפשוטה ביותר להציל משחק שנתקע ולבדר שחקנים היא להסיט את המשחק לאקשן. אל תסיט את המשחק לנונסנס – משחק נונסנס טוב הוא לא קל ולא פשוט.
  • לשווק את המשחק שלך בעצמך: פרסם אותו במדיה חברתית. גייס שחקנים בכנס עצמו. ספר עליו לכל החברים שלך.

מה יכול מארגן הכנס לעשות?

  • לבחור היטב את מיקום הכנס: זה הפתרון לבעיית הרעש. שני משחקים שרצים יחד בכיתת בית ספר הם בעיה. חדר עם אקוסטיקה טובה יותר יכול לעזור. משחקים שקטים ירוויחו המון מחדר משלהם. אולם הוא סביבה עדיפה לריבוי משחקים רועשים – ייווצר בו רעש לבן שיצמצם את הפגיעה במשחקים ספציפיים. אם בחרת באולם, אל תשתמש בכריזה – היא גוברת על הרעש הלבן, ומפריעה לכל המשחקים בו־זמנית.
  • ליצור בקרת איכות למשחקים: זו כותרת מטעה – אין לך דרך אמיתית לוודא שכל המשחקים טובים (מלבד לשחק בכולם). השאיפה הריאלית שלך היא שהמשחק יהיה כתוב מראש, שמשחקים לא יורצו אצלך בפעם הראשונה, ושמנחים שזקוקים לכך יקבלו עזרה בהכנה. עודד פרויקטים ורצועות: האחראים על אלה יוכלו לבקר את המשחקים המעטים שתחת אחריותם, ולשמור על קשר עם המנחים שלהם לאורך ההכנה לכנס. גייס מנחים ומשחקים עם ניסיון מוכח. נסה ליצור סביבה נוחה לארגון הרצות מוקדמות למשחקי הכנס ("טסט־פליי", או כמו שאני קורא להם, "משחקי ידידות").
  • ליצור בקרת איכות לקדימונים: אל תאפשר קדימונים ארוכים מדי (לדעתי הגבול צריך להיות נמוך מאוד, אולי 100 מילים, אולי 70). גייס עורכי קדימונים.
  • לשווק את המשחקים: צור תכנייה נוחה לדפדוף (זו גם הסיבה לכך שאני דוגל בהגבלת אורך מחמירה לקדימונים). הצב מתנדב מצוות משחקים שיכיר את התכנייה, ימצא שחקנים נכונים למשחקים ויעודד הרשמה. הקם לוח קדימונים, כדי שאנשים יוכלו לראות אילו משחקים פתוחים, לקרוא קדימונים לפני שהם נרשמים, ולקרוא מחדש קדימונים לפני כניסה למשחק.
  • לדאוג למי שלא יודע למה הוא נכנס: צור כתובת נוחה לשחקנים חדשים שתסביר להם מה קורה פה, מה עליהם לעשות ובאילו משחקים כדאי לשחק. צור כתובת נוחה למנחים חדשים שתסייע להם להתכונן למשחקים שלהם.

נ״ב: ערן טועה באמירה שמשחק חד פעמי הוא פחות טוב ממערכה. אבל נותיר את העניין הזה למישהו אחר.

One thought on “איך אפשר, בכל זאת, לשחק משחק טוב בכנס

  1. פינגבאק: הורים ודרקונים | משחק בתיאוריה

סגור לתגובות.